25 thoughts on “(Nederlands) Het leed dat diastasis recti heet | Mama-dilemma

  1. Judith says:

    he bah, die heb ik ook. Een vuist kun je er zo in kwijt. Ik heb juist begrepen dat ik mijn rug moet versterken, en veel bekkenbodem oefeningen moet doen. Buikspier oefeningen schijnt het juist erger te maken?Zo heeft iedereen wel wat erover te zeggen. Veel lopen werkt voor mij goed, ik merk sinds ik hardloop de spieren worden heel voorzichtig wat strakker en dichter bij elkaar. Dus dat kan ik je wel aanraden.

    • Loes says:

      Het is een combinatie: je moet zorgen dat je hele rompstabiliteit verbetert. En niet puur je buikspieren inderdaad. Nu met het MuTu System train ik ook heel veel bekkenbodemspieren, maar eigenlijk altijd in combinatie met andere spieren, omdat je die ‘nooit’ los gebruikt zeg maar. En het hele pakketje zorgt er dan voor dat je buikspieren ook weer beter functioneren. Ik kan juist niet meer hardlopen door de wijkende buikspieren, ik krijg verschrikkelijk veel pijn in mijn onderrug van hardlopen.

  2. Martine says:

    Oh wat fijnom te lezen!! Ik ben niet alleen 😉
    Niet meer alleen maar de goedbedoelde adviezen dat ik aan mijn buikspieren moet werken. Diep van binnen al wetende dat dat niet de oplossing is.
    Fijn om te zien dat het je helpt. Ik ga op zoek! Dank je wel!

    • Loes says:

      Graag gedaan. Blij dat je mijn artikel hebt gevonden, ik kan inmiddels zeggen dat het een heel eind de goede kant op gaat, terwijl ik inmiddels niet meer elke dag oefeningen doe. Ik moet het weer wat beter oppakken, maar dit heeft tot nu toe bij mij het meeste effect van alles wat ik geprobeerd heb. Gek eigenlijk he, dat in NL niet zoiets beschikbaar is.

  3. Kelly says:

    Wat een mooie blog! Voor mij helaas een heel herkenbaar iets. Ik heb ook allerlei oefeningen gedaan, ben bij gespecialiseerde fysio geweest, maar dat heeft allemaal niet het gewenste effect gehad. Dit programma kende ik niet. Voor mij nu niet meer nodig, heb me laten opereren, maar een hele goede om te onthouden voor andere vrouwen die dit probleem ook hebben.

    • Evelien says:

      Hoi kelly, ik ben ook aan het nadenken over een operatie. Zou ik eens contact met je op mogen nemen voor informatie, hoe jij het ervaren heb en wat het resultaat is? Groetjes Evelien

  4. Rosie says:

    Hallo,
    Ik ben benieuwd hoe het nu gaat en of er al verbetering is. Ik zit zelf ook te denken om het 12 weken programma van Mutu te volgen. Is het een aanrader? En is het programma er ook in het Nederlands of is alles in het engels? Misschien durf je het inmiddels aan om voor-na foto’s te laten zien? 🙂 Ben zeer benieuwd of het de moeite waard is!

    • Loes says:

      Ik vind het een fijn programma. Momenteel staat het op een laag pitje voor mij, omdat ik bezig ben met ski-fit (voorbereiding op de skivakantie). Ik merk wel dat mijn romp een stuk sterker is geworden, maar heb nog steeds het volledige programma niet afgemaakt. Na de skivvakantie wil ik daar weer mee beginnen. Foto’s deel ik liever niet, sorry 🙂

  5. Willemijn says:

    Na enig googlen ben ik op jouw website terechtgekomen, dank je wel voor het delen hiervan. Ik ben zelf begin oktober bevallen en heb nog een behoorlijk bolle buik. Ik ben bezig met mijn romp- en bekkenstabiliteit met een fysiotherapeute die ik erg vertrouw, maar extra tips over voeding, beweging etc zijn welkom, dus ik denk ook over beginnen met het MuTu-programma. Ik heb er wel twijfels bij; het klinkt een beetje als zo’n wonderprogramma waar je veel voor betaalt maar weinig mee opschiet. Ben dan ook benieuwd naar jouw bevindingen als je het programma hebt afgewerkt. Vooral tav de bolle buik 🙂

    • Loes says:

      Hoi Willemijn, ik had dat gevoel juist niet bij dit programma: juist geen ‘wonderprogramma’, maar specifiek bedoeld voor diastasis recti. Ik moet zeggen dat ik van mezelf een beetje lui ben qua dieet etc, dus het eetgedeelte heb ik nooit toegepast. De oefeningen staan nu (nog steeds) op een laag pitje, maar richting het voorjaar wil ik weer wat fanatieker bezig. Ondanks dat ik ‘even’ gestopt ben, is mijn buik er wel wat beter van geworden. Nog steeds niet zoals ik graag zou willen, maar dat komt ook doordat ik het programma nog niet heb afgemaakt. Ik ben nog wel van plan in de toekomst een aanvullend artikel te plaatsen, met mijn bevindingen tegen die tijd.

      • Willemijn says:

        Dank je wel Loes, als ik de website wat beter bekijk krijg ik er inderdaad ook wel een beter gevoel bij. Ik denk dat het bij mij al snel te mooi om waar te zijn klonk, omdat ik na maanden trainen met een fysio nog steeds dat bolletje heb, maar een beetje geduld is ook belangrijk (zeggen ze ook in het filmpje van MuTu :)) Ik ga in elk geval lekker door met mijn fysio en hou jouw website in de gaten, voor wie weet ooit… Fijn dat je het deelt!

      • Kathy says:

        Thanks for your quick reply! I’m going to sign for Mutu. My delivery was on 18th of December, so I’m ready to work on my condition.

        Good luck with your challenge!

        • Loes says:

          Thank you! And good luck with your challenge as well! Think you will do just fine. In the beginning it’ll feel like you’re doing ‘nothing’, but keep going and don’t overdo, you’ll feel your muscles when the time is right!

  6. Suzanne says:

    Hi loes! Leuke blog! Ik ben zelf oefentherapeut Cesar en opzoek naar wat meer algemene info en las jouw stuk. Heel duidelijk en bondig, want er staat zo veel!
    Ik woon in Spanje en hier zijn de Hypopressives helemaal in. Een low pressure fitness buikspier oefening. Misschien lijkt het wel op de Mutu maar zo niet interessant om iets over op te zoeken!
    Groetjes Suzanne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *