Gewoon de week door 33 + 34: Scotland it is!

Zo, hehe, eindelijk weer eens een weekoverzicht met foto’s. Bereid je maar voor op veel foto’s, want vandaag laat ik de foto’s zien van maar liefst twee weken. Twee weken die voor mijn gevoel al heel lang geleden zijn. Het grootste gedeelte brachten we in Schotland door, en man, wat wil ik graag terug. We hadden lekker weer: niet te warm en niet te koud, af en toe wat regen. Verder verklap ik niet teveel, want ik ga het je allemaal laten zien!

Maandag 1

Goedemorgen! We beginnen deze dag in Edinburgh en vervullen Pepijn zijn grootste wens: we gaan met de Doubledecker bus! (Denk er even een Engels accent bij ;-)). We hadden een klein beetje pech, want vandaag was wel echt een regenachtige dag. En je raadt het al: we konden niet binnen zitten. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Ik ontdek een vet grote Cath Kidston winkel. En uiteraard gaan we even naar binnen.

Kijk dan: mijn droomschoenen! Wel beschikbaar in maat 42, maar helaas vallen deze sneakers van New Balance echt super klein en passen ze bij lange na niet. Boehoe. Gelukkig hebben we de foto nog.

Ik word altijd heel erg hebberig in dit soort winkels. Ik zou alles wel willen kopen! Uiteindelijk ga ik voor een nieuwe brillenkoker (ik heb er ook al 1 voor mijn zonnebril, die kocht ik in Cambridge) en dan gaan we gauw verder.

Bij Next kom ik deze tas tegen. Te schattig toch?

Na een fijne shopsessie (die een nieuwe regenjas voor Pepijn opleverde) is het tijd om te gaan eten. We lopen per toeval tegen Jamie’s Italian aan. Wat een leuk restaurant is dat. Voor de kindjes is echt alles super goed geregeld. Bij binnenkomst krijgen ze al een leuk (papieren) tasje met kleurboekje, wasco krijtjes en stickers en het menu voor de kinderen ziet er top uit. Zelf heb ik een hamburger waar het broodje helaas een beetje van verbrand was, maar dat hebben ze super netjes opgelost. Geslaagd dus!

We hadden niet echt fotogeniek weer: de stad lag bijna in de wolken, en soms kon je de top van een gebouw amper zien. Desondanks vond ik het een prachtige stad en was dit zeker niet de laatste keer dat we Edinburgh bezochten.

Als toetje gaan we voor een heerlijk ijsje. Jammergenoeg begon het ook weer te regenen.

We gingen  vandaag met de trein, en als we terug willen, moeten we best eventjes wachten (er gaat maar 1 trein per uur, ha). Op het station komen de tasjes van Jamie’s Italian ook weer goed van pas, we hadden geen kind aan ze!

Dinsdag 1

En weer een nieuwe dag! De voorspellingen voor vandaag zijn wat wisselvallig en dus besluiten we om naar het East Links Family Park te gaan bij ons in de buurt. Dat is een opgewaardeerde kinderboerderij (als je het een beetje oneerbiedig bekijkt). Super leuk, met allerlei leuke dieren. Pepijn vond de eendjes het leukst, ha.

Die kun je dus in een soort baan langs de vijver laten gaan en dan helemaal meelopen.

Hij was er echt zo ontzettend druk mee.

En als ik dan vraag of hij even naar me wil lachen, krijg ik dit lieve bekkie. *Smelt*

Lize klimt samen met papa door dit touwenspektakel naar boven. Ze vond het best lastig.

Maar het is helemaal gelukt!

In het grote speelfort hingen ook nog wat van dit soort banen. En echt, die Pepijn is me sterk, hij kon dit gewoon alleen!

We zagen onze eerste highland cows, en man, wat zijn die beesten toch prachtig.

Gelukkig heb ik er veel foto’s van gemaakt, want we kregen ze deze vakantie niet nog eens van zo dichtbij te zien (helaas).

Als we terug naar huis rijden nemen we de toeristische route langs de kust en de zon schijnt heerlijk. We stoppen nog even om wat foto’s te maken van de Base Rock. Zie je al die vogels rond het eiland vliegen? Adembenemend.

Er staat een prachtige ruine naast, en ik kon het dus niet laten om er ook even een foto van te maken.

Zo fijn he, als je moeder weer eens foto’s wil maken. Ton stond een straatje verderop even op me te wachten.

We rijden verder langs de kust en stoppen nog even bij het strand van Belhaven. Ook al zo’n mooi uitzicht.

Woensdag 1

Goedemorgen! Vandaag schijnt de zon en op weg naar het Scottish Museum of Flight komen we langs de watermolen van de serie Outlander (op Netflix te bekijken overigens, dikke vette aanrader).

Het is echt een superleuke plek, die helaas nog niet open is om 11 uur ’s ochtends. Maar bijkomend voordeel is dat het nu nog niets stikt van de toeristen.

En dus hebben we mooi even de tijd om rustig foto’s te maken. Love it!

We mochten even kijken in een echte Concorde (WAUW)!

En deze twee toppers deden even net of ze piloot waren :’).

De locatie was echt super, op het terrein zelf was ook nog vanalles te zien en te beleven. De kinderen kregen een soort speurtocht mee en dat vind ik altijd super leuk. Zo krijgt je bezoek aan een museum eigenlijk altijd een doel, en vinden de kinderen het ook nog eens leuk.

De gebouwen hadden van die prachtige glas in lood raampjes.

Als de kinderen op de terugweg in de auto in slaap vallen, besluiten we wederom de snelweg te mijden en langs de kust te rijden. Ook nu komen we weer op de meest prachtige plekken. Ik loop met mijn camera het pad naar beneden (terwijl Ton dus bij de auto wacht)…

En kom dan in deze prachtige baai. Wat een mooi verstopt pareltje!

Hier krijg ik nou echt een vakantiegevoel van.

Ik wil deze vakantie nog graag een keer de zonsondergang fotograferen, maar met alle wolken heb ik eigenlijk een beetje pech. De kleuren in de lucht zijn wel prachtig, en ik geniet er maar gewoon van.

Als ik weer terug naar ons huisje loop, zie ik dat de zeehondjes in de haven zwemmen.

We hadden al gehoord dat dat het geval kon zijn, maar dit was echt super bijzonder om zo zelf mee te maken. Er was een vissersbootje binnengekomen, en die gooide zijn visafval terug de haven in: de meeuwen en zeehonden wisten daar wel raad mee!

Ondertussen hou ik nog stiekem die zon in de gaten, maar dankzij de wolken kan ik niet meer zien dan dit. Wel weer schitterende kleuren.

Donderdag 1

Morgen (vrijdag) is het een reisdag en dus plannen we vandaag niet al te veel. We gaan met onze schepnetjes en zandspeelgoed naar het strandje bij ons om de hoek en genieten van de zon.

Je kunt er zo heerlijk over de rotsen klauteren, en kijken wat er allemaal te vinden is in alle kleine poelen.

We proberen nog wel wat te vangen, maar maar dan een dooie krab halen we er niet uit.

We hadden gezien dat de kermis in Dunbar was en als afsluiter van deze vakantieweek gaan we er even naartoe. Ik hoef geloof ik niet te vertellen hoe Pepijn het vond, dat stralende snoetje spreekt boekdelen!

Lize zat bovenin en die kon alles mooi overzien zo.

Ook hier weer lachen, gieren brullen, ha.

Het was (nog?) niet zo heel druk op de kermis en dus waren we overal zo aan de beurt.

Als we teruglopen via de haven raken we aan de praat met één van de locals die zo een paar langoustines in een plastic zakje drukt. Sommige waren nog niet eens echt dood..

Thuis dus maar even aan het kokkerellen. Ton eet dit niet en dus was het allemaal voor mij. Kan je vertellen dat het heerlijk was (verser krijg je het niet: rechtstreeks uit de zee), maar het was wel wat veel voor 1 persoon (understatement van de dag, zeg maar).

Vrijdag 1

Onze eerste week in Dunbar zit er op en we vertrekken richting Spean Bridge. We rijden nog even langs het uitkijkpunt voor de Forth Bridges (over de Firth of Forth) en kijk dan wat een plaatje.

Mijn ene lieve fotomodel wil ook graag op de foto (met haar nieuwe gele regenjas).

Er zijn hier dus 3 bruggen: een spoorbrug (die mooie rooie), de oude brug voor de auto’s en de ‘nieuwe’ brug voor de auto’s. Wel een bijzonder gezicht, zo bij elkaar.

Het dorpje wat onder aan de brug ligt is ook nog erg leuk en aangezien het nu droog is, nemen we het er even van.

Prachtige gekleurde huisjes en even verderop halen we bij de bakker een heerlijke lunch.

Helaas begint het dan te druppelen, maar we zijn niet van suiker en redden ons prima met onze (nieuwe) regenjassen.

Als we in de buurt van Loch Lomond zijn, moeten er 2 kindjes plassen en dus stappen we even uit. Als we geplast hebben en koffie hebben gehaald kijken we nog even bij het meer.

Helaas weinig te zien, want nat en dus geen uitzicht.

Dus tijd voor een selfie! Hallo mutsen!

Deze foto maakte ik nog ergens een keer uit de auto, het werd vandaag dus niet meer droog. Dat maakte niet uit, we zaten droog en genoten toch wel van het uitzicht :-).

Zaterdag 1

He, wat een ander beeld he? De weersvoorspelling zag er voor vandaag voor ons dorp behoorlijk regenachtig uit. We besloten toen naar Inverness te rijden, waar het 19 graden zou worden het zonnetje zou schijnen. En zie hier: zo was het ook.

Wat een leuke stad is dit, we struinen lekker door de winkelstraten en vergapen ons aan alles en iedereen die voorbij komt.

Kijk, blauwe lucht!

Op de terugweg rijden we even langs Urquhart Castle aan het Loch Ness. Dat wilden we eigenlijk op de heenweg doen, maar toen was het zo verschrikkelijk druk, dat de parkeerplaats was afgesloten. Zo bizar, in de highlands zijn dus duidelijk meer toeristen dan aan de kust, waar we de afgelopen week waren.

Dit is echt zo’n prachtige ruine, en ik maak weer de nodige foto’s.

Ook hier kun je weer heel dicht bij het meer komen, en uiteraard doen we dat even.

Lang leve de zelfontspanner.

En nog even een foto op de timer: zo staan we er toch ook nog een keertje samen op.

Zondag 1

Zondag vandaag, en onze tweede volle dag in de highlands. We rijden naar het Scottish Sea Life Museum en het is een beetje grauw vandaag. We wandelen hier door het park (en ook hier weer een goede speurtocht voor kinderen, met 3 heuse medailles als beloning) en genieten van het uitzicht.

Wat een intrigerende klimboom. Helaas is het te nat om te kijken hoe hoog je kunt komen.

Lize wilde heel graag een foto van ons maken met mijn camera, en dat mocht ze uiteraard even proberen.

Uiteraard wilden de kids zelf ook even poseren.

Er was ook nog een binnengedeelte met allerlei aquaria en wetenswaardigheden.

Als klaar zijn rijden we door naar Oban. Een prachtige havenstad met een echt amfitheater.

Dit is een dingetje van Ton zijn bucketlist: hij wilde graag de whiskey uit Oban kopen en dus gaan we even naar binnen bij de distillery.

We lopen ook nog ‘even’ door naar het amfitheater waar we werkelijk prachtig uitzicht over de stad hebben.

Best warm, zo’n klim naar boven en al gauw gaan de jassen uit. Als we uitgerust zijn gaat Ton de auto ophalen en dus heb ik tijd om even wat foto’s te maken.

Mijn favoriete fotomodel heeft er weer helemaal zin in!

Op de terugweg komen we langs Castle Stalker, een super fotogeniek kasteel. Uiteraard kon ik het ook niet laten om er een foto van te maken.

Een klein stukje verderop kijken we nog even of er een mooi uitzicht over het meer is. Leuk gezicht he, al die bootjes bij elkaar.

Maandag 2

En dan is het alweer maandag, en dat betekent dat het tijd is voor mijn lang gekoesterde wens: we gaan vandaag met de Hogwarts Express! Niet echt natuurlijk, maar al in januari boekten we de tickets voor de zogenaamde Harry Potter trein: The Jacobite Steam Train.

We vertrekken tegen 10 uur uit Fort William, op weg naar Mallaig. Dit meneertje heeft er ook zin in!

De trein an sich is al geweldig, zo leuk om met zo’n oude stoomtrein onderweg te zijn.

Ik kan het weer niet laten om de nodige foto’s te maken.

Als we bij het beroemde Glenfinnan Viaduct komen, gaat de trein al fluitend met een prachtige witte stoomwolk langzaam over de brug. Adembenemend, dit uitzicht!

De stoelen van de First Class zijn heerlijk breed en we kunnen dus heel goed met zijn 3-en naast elkaar zitten.

Lize en Pepijn kleuren heerlijk op het tafeltje, terwijl Ton en ik ons verbazen over de uitzichten vanuit de trein.

In Maillaig hebben we anderhalf uur de tijd voordat de trein weer terug gaat. Genoeg tijd om te lunchen dus en we lopen even door het stadje.

De voorspelling qua weer voor vandaag was slecht, maar het is echt heerlijk buiten!

De mensen die bij ons in de coupé zaten waren zo aardig om even een foto van ons vieren te maken. Je ziet me helemaal niet genieten he?

Op de terugweg komen we weer langs het graf van Dumbledore (professor Perkamentus) en dat moet ik uiteraard weer even vastleggen.

De terugweg over het Glenfinnan Viaduct is minstens zo indrukwekkend en ook nu hangt weer iedereen uit het raam om foto’s en filmpjes te maken.

Pepijn vindt het wel erg zwaar allemaal en die valt ergens onderweg heerlijk in slaap. Gelukkig zijn de plekken ruim genoeg en kan dit dus ook zo.

Als we weer in de auto zitten naar huis, rijden we nog even langs Neptune’s Staircase: een sluizenstelsel met wel 8 sluizen. Prachtig om te zien hoe deze stoomboot door de verschillende sluizen naar boven wordt gebracht.

Als Lize en Pepijn naast elkaar zitten wil ik graag een foto maken. Pepijn kijkt steeds weg, en dus schreeuwt Ton op een bepaald moment: ‘Kijk, een flamingo’!!! Je ziet aan Pepijn zijn gezicht dat hij er niks van gelooft, hahahahaha.

Als we naar huis rijden komen we weer langs het Commando Memorial. Dit monument is ter nagedachtenis aan de Britse commando’s en de U.S. Rangers die hier in de omgeving tussen 1942 en 1945 getraind werden. Het staat op een prachtige plek en we zijn er rond zonsondergang, dus we blijven even kijken hoe mooi de zon achter de bergen zakt.

Dinsdag 2

De Ben Nevis staat op het programma vandaag. Als we langs een ‘eenzaam’ weggetje rijden, zien we eindelijk weer eens wat Schotse Hooglanders (of Hoge Schotlanders, zoals Pepijn ze noemt). Ik blijf ze zoooo prachtig vinden!

Aan het einde van de weg (serieus) is een parkeerplek en we besluiten om de wandeling naar de upper falls te maken.

Dat is een prachtig rotsachtig pad omhoog en best spannend om te wandelen.

Lize en Pepijn vinden het klimmen helemaal geweldig en gelukkig hoeven we ook niet zo heel ver.

Het uitzicht is weer prachtig, zo mooi dat hier alles zo groen is (na al die weken van hitte en warmte was het in Nederland niet meer zo mooi groen).

We maken bij de Lower Falls ook nog even wat foto’s en deze kleine dame wil steeds graag hetzelfde doen als haar mama. Zo’n lieve copycat.

We rijden nog even door Glen Coe, en zie je daar in de verte Hagrid’s hut al staan?

Ik vind het echt zo’n mooie omgeving, hier zie je Harry Potter toch gewoon rondlopen?

Woensdag 2

Ook in de vakantie moet er gewoon schoongemaakt worden en dat is helemaal geen straf met deze geweldige stofzuiger Hetty. Lize en Pepijn vechten er bijna om wie er mag stofzuigen, wat zo’n leuke stofzuiger al niet te weeg kan brengen!

We rijden naar het Glenfinnan Monument vandaag, bij het Glenfinnan Viaduct. Dit monument staat er ter nagedachtenis aan the battle of Culloden, waarbij de Jakobieten werden verslagen en er een einde kwam aan de way of life in de highlands. Als je naar Outlander kijkt, dan leer je wat over die geschiedenis en zo was het voor ons weer zo’n dingetje om te bekijken.

Zie je dat monument op de achtergrond? Dit is ook de plek waar de Triwizard Cup gehouden werd in deel 4 van Harry Potter.

We stonden om 2 uur al op deze plek (zo’n beetje), omdat we wisten dat de trein om 3 uur langs zou komen rijden. En echt, het was ook weer super bijzonder om dit eens van de andere kant te bekijken. Zo’n prachtig gezicht, die stoomtrein over de brug!

Als je vanaf dat punt dus 180 graden de andere kant op kijkt, heb je dit uitzicht. Ik kan me hier Zweinstein helemaal voorstellen. (Zwijmel ik al teveel over Harry Potter en Outlander? Sorry!).

Wederom is iemand zo lief om een foto van ons vieren te maken, en zie hier mijn grootste foto-ergernis: DE VOETEN MISSEN! Ik had de lens goed ingesteld, maar de dame in kwestie vond het nodig om er nog even aan te draaien. Jammer, maar we staan er wel leuk op.

We volgen de trein een tijdje met de auto (zo leuk om die witte stoompluimen in het landschap te zoeken), maar buigen op het laatst af richting de zee. Op die route komen we ineens langs dit prachtige parelwitte strand.

Het was niet koud en niet warm, en Lize en Pepijn konden even heerlijk in het zand spelen. Het waren net twee losgeslagen hondjes, haha.

We vervolgen onze weg via de toeristische route en komen echt op de meest prachtige plekjes.

Het lijkt wel een beetje op de Lofoten (Noorwegen) zo, zo leuk dat dit ook Schotland is!

Donderdag 2

Het werd wel weer eens tijd voor een kasteel, en vandaag bezoeken we Eilean Donan Castle. Dit kasteel stond ook wel erg hoog op mijn wensenlijstje. We krijgen wederom een soort speurtocht (met kleurboekje!) voor de kinderen en de vrijwilligers in het kasteel vinden het helemaal leuk om ons te helpen bij het speuren.

Wat een plaatje he. Mijn schatjes bij zo’n mooi kasteel.

Ook hier zit Lize helemaal in de copycat modus. Moet je kijken wat een echte fotograaf zo. Ze lijkt zo groot! Ik vind het zo leuk om te zien dat ze ook veel plezier beleeft aan het maken van foto’s. En niet alleen dat, ze wordt ook al echt zo’n model dat zich fijn voelt voor de camera. <3 <3

We rijden nog even een stukje verder, want we willen het eiland Skye bezoeken. Aan de overkant van de brug wil ik nog heeeel even een foto maken van Eilean Donan. Grappig detail: die regenwolken die je ziet, daar hebben we dus totaal geen last van gehad. We hadden een dikke bui verwacht, maar ze gingen gewoon langs ons heen. Mooi om te zien he?

Als we zo’n dagje onderweg zijn en ik de telefoon veel verbind met mijn camera, is de batterij altijd extra snel leeg. Met deze powerbank van Joinz kan ik onderweg heel makkelijk opladen. Het leuke van deze powerbank is dat je kunt zien hoe ‘vol’ hij nog is: als je er even mee schud, zie je aan de hoeveelheid lampjes (1 – 4) of je nog genoeg power hebt. Super handig, want zo kon ik mijn iPhone en LG gewoon onderweg blijven gebruiken.

De brug naar het eiland Skye en ook hier komen we weer in een totaal andere wereld.

Prachtige zee en dit voelt wel weer helemaal als vakantie.

We rijden langs de zee tot we niet verder kunnen en kijken onze ogen uit naar alle bootjes die voorbij komen (en de regenwolken ook overigens!).

Het zonnetje schijnt hier heerlijk en we genieten er maar even van.

Nog even tijd voor selfie met de kleinste meneer des huizes.

En als zijn zus dat ziet, wil die er ook graag bij op. Pepijn is ondertussen al weer gevlogen, haha.

Vrijdag 2

En zo is het alweer vrijdag, wat betekent dat onze week in de highlands er alweer op zit. Wat is dat snel gegaan zeg. Omdat we best een flinke reis voor de boeg hebben, maken we niet echt een fotografische stop en rijden we naar Allonby in Engeland. Als we daar aankomen, treffen we dit uitzicht in ons huisje. Geweldig! We zitten bijna pal aan zee (grasveldje over, fietspad over en je bent er) en ons huisje is ook helemaal top.

Geen zin meer om boodschappen te halen en op advies van de eigenaresse van ons huis halen we echte Fish and Chips bij The Codfather bij ons om de hoek. Ik kan je wel vertellen dat het niet helemaal op ging. Man, wat een porties!

Zaterdag 2

Stralend weer vandaag, en we verkennen ons nieuwe dorp. Alle dorpjes hier in de omgeving hebben van dit soort leuke wegwijsbordjes.

Als de zon schijnt is de wereld zo veel mooier en we wandelen heerlijk door Allonby.

Naast ons huis ligt een prachtige speeltuin met een soort ninja-warrior-kinder-parcours (als je snapt wat ik daarmee bedoel). Lize en Pepijn vinden helemaal geweldig.

We gaan ook nog even op pad voor wat geocaches, want die liggen behoorlijk op onze route. Dit is er 1 die Lize had gevonden!

Eén van mijn favoriete foto’s van de vakantie is wel deze: het duingras prikte enorm, en dus was het bijna een soort van automatisme als Lize en Pepijn er doorheen liepen: die handjes gingen vanzelf zo de lucht in.

Tussen het gras stond ook nog deze prachtige plant.

In Dunbar leerden we al een beetje over het zeeglas op het strand, maar hier in Allonby is het helemaal super: we vinden overal van dit soort prachtige stukken blauw glas. Dat mag natuurlijk mee als souvenir.

We maken nog even weer een selfie, maar zoals je ziet is de zon eigenlijk veel te fel voor die lieve schatjes.

We rijden nog even naar Workington voor wat boodschappen (en voor de speelgoedwinkel) en komen nog even bij Debenhams terecht. Daar kom ik gewoon een kindercollectie van Ted Baker tegen. Waaaaah!!

Ik wist helemaal niet dat dat bestond, ha. Helaas hebben we geen gelegenheid waar Lize zo’n prachtige jurk voor zou kunnen gebruiken, maar ik ga het wel onthouden!

Als we thuis komen, moet de deur van de veranda gewoon open, zo warm is het binnen. We zitten letterlijk met onze zonnebril binnen en genieten maar even lekker van de fles prosecco die er koud lag. Goed geregeld!

Zondag 2

Ha ja, wat een leuke afsluiter van dit verslag, haha. Zondag rijden we naar Ambleside, in het Lake District, en dit is 1 van de 2 foto’s die ik maakte. Het kwam echt met bakken uit de lucht. Desondanks hadden we een heerlijke dag, maar ik durfde gewoon niet zo goed mijn camera tevoorschijn te halen.

En zo komt er (eindelijk, I know) een einde aan mijn verslag van deze twee weken. Omdat we in de highlands totaal geen internet hadden, loop ik voor mijn blog hopeloos achter. Ik doe mijn best om dat zo snel mogelijk allemaal bij te werken!!

Zit jij al weer in het ritme van werken en naar school gaan? Ik heel eerlijk gezegd nog niet echt…

xx
Loes

In dit artikel is een product opgenomen dat ik heb gekregen. Dat heeft echter mijn mening er over niet beïnvloed. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.